Wednesday, July 18, 2012

Ya Ramadhan!

Bismillahirarahmanirrahim.
Assalamualaikum semua! :)

Kaifahalukum? Hope sehat2 selalu la ye.tambah lagi menantikan kedatangan bulan penuh keampunan yang bakal menjelma beberapa hari je lagi, almost 2 days only. Semoga bertambah2 sihat dan teruja!
Hari ni kak long n kak yang coming back to Malaysia.Tp xdpt berjumpa lg, mybe this wekend cos aku pn nk balik rumah. menyambut ramadhan bersama org tersayang la katakan.hehe. lama x berjumpa, sure dah gemuk2 belaka. kikikih.

Berbicara isu ramadhan, sangat menyentuh hati saya. Mengingati bulan ini, sangat menggamit rindu pada Allah dan kekasihNya. Betapa Ar-rahim nya Dia sehingga menjadikan bulan ini satu bulan keampunan. Ditutup pintu neraka, dan dibukakan pintu syurga seluas-luasnya. Memberi harapan kepada manusia untuk kembali bergantung harap kepadaNya setelah lama alpa. Tiada syaitan yang dibebaskan ketika ini, maka, tiada hasutan yang dengki dengan kebaikan manusia. Kata ustaz saya, pada bulan inilah masanya kita mngenal diri kita yang sebenar, tiada lagi penghasut umat yang setia. sesiapa yang masih punya unsur kejahatan dalam dirinya pada bulan kebaikan ini, itu bukanlah hasutan syaitan, tetapi diri manusia itu sendiri. Maka,  waspadalah dan berusaha la memperbaikinya. Usah lagi biarkan sifat yng tidak baik subur dalam hati dan sifat kita, malah gantikan ia dengan sifat-sifat mahmudah, sabar, pemurah, hormat orang lain dan sebagainya. 

Menanti kedatangan Ramadhan kali ini sangat menyentuh hati saya. rindu menggamit membuatkan diri  tidak sabar dengan pertemuan ini. Semoga Allah memberi kesempatan. Ramai insan lain yang berharap bertemu dengan ramadhan ini, namun takdir itu hanyadi tangan Allah. Al-Fatihah buat pakcik Idris yang baru sahaja kembali ke rahmatullah beberap minggu lalu. Arwah seorang yang sangat baik dan berjasa kepada maktab. Semoga Allah menghitung amal baiknya dan memberi maghfirah kepada nya. Ameen.

"Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanandan berkira-kira(untuk mencari keredhaan Allah), maka diampunkan dosa-dosanya yang lepas"
-HR Bukhari dan Muslim-

Ahlan Wasahlan ya Ramadhan!

Sincerely, 
khodijahroslan

1 comment:

  1. blom gmok lagi la makcik..bru berisi..haha

    ReplyDelete