Wednesday, February 27, 2013

Adik2ku sayang

Bismillah.

Alhamdulillah syukur lagi dan lagi. Selesai satu tugasan besar sem ni, BIG FASA 3. BIG kali ni adalah kem motivasi untuk murid sekolah. So, sekolah yang kami pergi adalah sebuah sekolah bukan kerajaan yang jauh terperuk dalam sebuah kampung.

Subhanallah! apa yang dapat aku katakan saat melihat suasana sekolah itu, aku rasa gembira sgt. Suasana Islam yang cuba diterapkan ke dalam diri murid-murid ini sangat hebat. Apatah lagi sebuah sekolah yang yurannya sendiri, buku teks dan bahan rujukannya sendiri, maka aku terasa bangga melihat kesungguhan dan keikhlasan guru-guru memberi yang terbaik. Bukan senang nak didik anak-anak zaman sekarang ni. Menyerapkan nilai-nilai Islam dan melahirkan insan2 cemerlang dalam masa yang sama merupakan golongan agama. Allah. aku mendoakan mereka adalah insan-insan terpilih dalam generasi akan datang. Ameen.

Dan... aku terkejut melihat kecerdasan dan kecergasan anak-anak ini. Sungguh, apa aktivti yang kami (fasilitator) cuba buat untuk menguji minda mereka, sangat la cepat mereka mendapat jawapan dan mereka x segan untuk mengeluarkan idea mereka. Hebat sungguh. Aku sesekali sengaja keluar ke tandas. Sebenarnya aku sengaja ingin berjalan melihat suasana guru mengajar di sepanjang kelas. Aku teruja melihat semangat seorang guru perempuan (yang x dikenali sbb tengok dri jauh) yang sedang mengajar, beliau berkali-kali mengulang pengajarannya pada seorang murid yang kefahamannya lambat berbanding yang lain dan akhirnya  murid itu berjaya memberi jawapannya apabila ditanya. Sungguh. aku sematkn dlm  hti 1 hari kelak aku akan menjadi seperti itu. Bahkan bukan shj dalam mengajar ilmu akademik, tapi apa yang penting, nilai kemanusiaan itu sendiri. Ya. bagi aku nilai itu la yang penting bg seseorang utk berjaya dlm hidup. InsyaAllah aku akan cuba.

Sekolah Rendah Agama Al-Furqan. Sangat memberi keinsafan dan mengajar aku banyak nilai. Alhamdulillah. Semoga guru-guru di sana terus ikhlas. Aku yakin mereka memang begitu. Sedih pulak terasa saat nak balik. Macam2 telatah dan gelagat mereka menghiburkan. Lucu. buat kami ketawa suka hati. Terima kasih adik2ku syg. Syg kamu semua kerana Allah. :)

"Furqan Cemerlang" - kata2 yang dilekatkan pada dinding kantin sekolah. InsyaAllah aku mendoakannya. Anak-anak Furqan Cemerlang! ;)

#ikhlas itu memang sgt mudah dituturkan tapi pelaksanaannya hanya beberapa sahaja yang benar2 mampu. 

Till here.

Sincerely,
Khodijahroslan

Sunday, February 24, 2013

My Sis, My Bestie

Alhamdulillah wa biiznillah, bernafas lagi aku hari ni. Hujan renyai2 kat luar buat aku rasa syahdu dan tenanggg sangat. Rindu buat insan2 yang tersayang yang jauh di mata namun sangat dekaatt dihati ini. Allah, rahmati dan lindungilah mereka dengan kasih sayangMu. Ameen.

Awak2! Awak ingat x dulu, kita selalu sangat gaduh. Gaduh pulak bukan gaduh biasa. hebat pergaduhan kita. Selagi saya xdpt dapat balas, dengan hati yg geram dan bengang, sy akan lari kejar awak smpai dpt! sehingga kalo dh dpt, sy terus tarik rambut awk kuat2 takut terlepas. dan awk pun balas.. xde sape nak mengalah dan akhirnya sbb dah sama2 sakit,(bayangkan rambut kita ditarik dgn sepenuh hati. fuhhh), kita pun buat perjanjian,"kita kira smpai 3, sama2 lepas". dan lepas sama2 setuju, bila kira smpai 3, sma2 jgk kita akan tarik rambut sepuas hati sebelum lepas. dalam hati, amik ko, padan muka! gggrrr. haha. dan..masing2 menurut rambut masing2. Wahh sweetnye. ehh?? sweet?? punya sakit ko kata sweet. cish rosak rambut aku yang cantik ni. muahaha. 

Banyak lagi memori 'bengang' dulu2 yang masih aku ingat. Kadang2 dia buat aku tanpa sebab, dia baling benda (yang beratnya melebihi berat batu 1kg) kat kepala aku ni, dia sembur ridsect kat muka aku. aku pn xtau nape. mungkin dari dulu dia JELES TENGOK AKU DILAHIRKAN COMEL kott. hahaha. serius boleh jd fact.  kn3 kmu kn?kikiki. 

nk bukti?? hadaa okay. ni cer tgok betul2 k!
nampak x tulisan bwh kata2 yg orange ni, haa. kertas orange ni bertujuan menutup kata2 yg lebih  'maness itu ye'. tp xcukup huihui. 

itu kalo bab gaduh, tapi kalo gaduh pun, ktorg akn tetap main same2. tetap baik. pastu bila dah main sama2 mst ada yg xpuas hati, pastu gaduh lg, dan baik smula, n seterusnya macam tu la berulangkan memori aku dan dia yang mnjadi memori zaman kanak2 terindah dengannya. Terlalu banyak yang membuatkn rindu ini hadir pada semua tu. Aku x pernah rasa berdendam dgn segala yg terjadi waktu tu. (hati aku kn suci yeyy) tp terasa indah dan berharga sekali. Indah kn masa tu? ^^

NOW, dia dah tua.. hahaha. nope. actually today is her birthday. berkurang  lagi 1tahun umurnya. Kalo aku duk dengan dia, i would surely make a surprise to her. really want to do it. wuuuu. apapun, aku akan terus mendoakannya mendapat hidup yang baik dan terbaik dunia dan akhirat. semoga Allah redha dengan umurnya. (segala silap kamu kt k.cik kecik dulu terpaksa dimaafkan. huahua). dan semoga menjadi doktor muslim yang menjadi kebanggaan Islam. insyaAllah. teruskan perjuangan mncari ilmu, kami di sini sentiasa mengiringi kamu dengan doa. InsyaAllah :)

Akhir kalam, happy birthday, sanah helwah, selamat hari lahir yg ke 22. Dont noty2 aar. Fact, You are no  cute, no beauty n so on, (:P) but you are special the way you are. I LEBIUUU SO MUCH sis! Syg kamu selalu. U are my sis, my bestfren, my beloved one! (love)(love)

once again, Happy Birthday kakyang! Till we meet again!

Sincerely,
kakcikcomeldarikakynag

Tuesday, February 19, 2013

Belajar daripada Syaitan???

Bismillah.

Alhamdulillah. Hari ini satu lagi situasi sekeliling membuat aku yakin dengan memilih untuk berada di atas jalan yang Allah redha itu, akan sentiasa tenang dan Allah sndiri akan permudahkan urusan kita. Sehebat mana pun amal, setinggi mana pun ilmu, sebesar mana pun jawatan, seramai mana pun pengikut, andai pemikiran tidak mampu menunjuk jalan dan tindakan yang betul, tersangat lah rugi. Andai emosi yang menjadi tutor, kelak menyesal diri. Astaghfirullah moga2 Allah mengampuni kami dan kita semua.
______________________________________________________________

Setiap hari mujahadah lagi. susahnya. penatnya. kadang-kadang lemah bermain-main disekeliling membuatkan diri nak turut serta dalam permainan dia yang sntiasa menghasut dan melemahkan manusia. Malah mereka turut berjanji untuk berusaha dan menyesatkan manusia sehingga akhir zaman. Allah. kuatnya puak2 tuu. Mereka x pernah putus asa. hatta xpernah dijanjikan Allah untuk mndapat pertolonganNya. Tetapi mereka kuat. Azam mereka tinggi. Matlamat mereka jelas.. YA.. itulah sifat positif 'mereka' biarpun secara totalnya adalah negatif. Apa salahnya aku belajar dari sifat positif mereka. itu lebih baik dari aku memikirkan lemahnya aku melawan mereka. Allahuakbar. Nahh. lepas ni, kalo terasa lemah membelit diri, jangan lagi takut lawan. Ingat matlanat kita yang jelas, Meraih REDHA & RAHMATNYA. bagaimana? dengan setiap tindak tanduk kita adalah semua kerananya. InsyaAllah. Allah sentiasa ada bersama hamba2nya. Malah terlalu dekat dengan kita :)

Teruskan jaga suara, jaga mata, jaga akhlak, jaga peribadi, jaga hati, jaga badan, jaga tangan, banyaklnye.... pokoknya, jagalah Allah, Allah menjagamu. Ihfazullaha yahfazuka. PASTI! :D

Till here.
Sincerely,
Hamba yang sedang terus berjalan.